Monitorowanie interakcji aerozol–chmury

Teledetekcja atmosferyczna odgrywa ważną rolę w rozwiązywaniu trudnych wyzwań społecznych związanych ze zmianą klimatu i zanieczyszczeniem atmosferycznym. Finansowany przez UE projekt zmniejsza niepewność dotyczącą krytycznych parametrów atmosferycznych i szkoli nowe pokolenie naukowców z zakresu nowych technik obserwacji.

Według Międzyrządowego Zespołu ds. Zmian Klimatu (IPCC) interakcje aerozol–chmury stanowią największą niewiadomą w modelach prognozowania zmian klimatu. Bardzo cenne w tym przypadku byłoby rozeznanie się w najnowszych, szybkich postępach w dziedzinie narzędzi do teledetekcji związanych z lidarem, radarem i radiometrią. Niestety obecne programy nauczania na poziomie uniwersyteckim nie przewidują szkolenia z zakresu tych ważnych technik.

W projekcie "Initial training for atmospheric remote sensing" (ITARS) prowadzone są prace nad stworzeniem ogólnoeuropejskiego programu kursów i szkoleń dla nowego pokolenia naukowców w sektorze akademickim i prywatnym. Dzięki wsparciu UE konsorcjum przyczynia się do poprawy zrozumienia i parametryzacji procesów zachodzących między aerozolami a chmurami w modelach atmosferycznych.

ITARS usprawnia synergistyczne użycie różnych systemów czujników za sprawą swojego dobrze zdefiniowanego programu badawczego. Stypendyści stali się ekspertami w wykorzystywaniu jednej technologii, jednak potrafią połączyć ją także z co najmniej jednym instrumentem.

Projekt rozpoczęto bardzo dynamicznie od trzydniowych warsztatów obejmujących wykłady prowadzone przez wszystkich głównych badaczy oraz od szkoły letniej, podczas której koncentrowano się na instrumentach i algorytmach wykorzystywanych do interpretacji pomiarów. Uniwersalne umiejętności stanowią ważne uzupełnienie umiejętności technicznych, gdy chodzi o sukces zawodowy, dlatego stypendystom zaoferowano także szereg specjalistycznych kursów w dziedzinie komunikacji naukowej i mentoring dla doktorantów. Kolejne szkolenie w zakresie umiejętności pisania zaplanowano na marzec 2015 r. Zespół bada dobrze znaną platformę do nauki Blackboard, której wszyscy członkowie wnoszą stały wkład w formie seminariów internetowych. W drugim okresie realizacji projektu odbyła się kolejna letnia szkoła i dwie wspólne kampanie pomiarowe zorganizowane w dużej mierze przez samych stypendystów. Spotkania te były podsumowaniem programów badawczych i szkoleniowych.

Wydarzenia sieciowe i cotygodniowe e-seminaria stanowią wartościowe forum umożliwiające prezentację badań, szczegółowe przedstawienie rezultatów i wymianę pomysłów. Wszystkie sesje są dostępne za pośrednictwem platformy Blackboard.

W ramach projektu przyczyniono się do podnoszenia świadomości opinii publicznej na temat zmiany klimatu i potencjalnych skutków tego zjawiska. Tymczasem projekt kieruje uwagę na profesjonalnych interesariuszy i potencjalne możliwości kariery dla stypendystów. W październiku 2015 r. stypendyści projektu ITARS zaprezentują się podczas Światowej Wystawy Technologii Meteorologicznej w Brukseli, ważnym miejscu spotkań środowiska przemysłowego i akademickiego zainteresowanego dziedziną teledetekcji atmosferycznej. W wydarzeniu końcowym przedstawione zostaną działania stypendystów na rzecz społeczności naukowej, wytwórców instrumentów meteorologicznych i mediów. Na horyzoncie ukazuje nam się nowa epoka obserwacji i wiedzy na temat interakcji aerozol–chmury, które przyczynią się do modelowania klimatu.

opublikowano: 2015-04-03
Komentarze


Polityka Prywatności