Według 
Międzyrządowego Zespołu ds. Zmian Klimatu (IPCC) interakcje 
aerozol–chmury stanowią największą niewiadomą w modelach prognozowania 
zmian klimatu. Bardzo cenne w tym przypadku byłoby rozeznanie się w 
najnowszych, szybkich postępach w dziedzinie narzędzi do teledetekcji 
związanych z lidarem, radarem i radiometrią. Niestety obecne programy 
nauczania na poziomie uniwersyteckim nie przewidują szkolenia z zakresu 
tych ważnych technik.
W projekcie "Initial training for atmospheric remote sensing" (ITARS)
 prowadzone są prace nad stworzeniem ogólnoeuropejskiego programu kursów
 i szkoleń dla nowego pokolenia naukowców w sektorze akademickim i 
prywatnym. Dzięki wsparciu UE konsorcjum przyczynia się do poprawy 
zrozumienia i parametryzacji procesów zachodzących między aerozolami a 
chmurami w modelach atmosferycznych.
ITARS usprawnia synergistyczne użycie różnych systemów czujników za 
sprawą swojego dobrze zdefiniowanego programu badawczego. Stypendyści 
stali się ekspertami w wykorzystywaniu jednej technologii, jednak 
potrafią połączyć ją także z co najmniej jednym instrumentem.
Projekt rozpoczęto bardzo dynamicznie od trzydniowych warsztatów 
obejmujących wykłady prowadzone przez wszystkich głównych badaczy oraz 
od szkoły letniej, podczas której koncentrowano się na instrumentach i 
algorytmach wykorzystywanych do interpretacji pomiarów. Uniwersalne 
umiejętności stanowią ważne uzupełnienie umiejętności technicznych, gdy 
chodzi o sukces zawodowy, dlatego stypendystom zaoferowano także szereg 
specjalistycznych kursów w dziedzinie komunikacji naukowej i mentoring 
dla doktorantów. Kolejne szkolenie w zakresie umiejętności pisania 
zaplanowano na marzec 2015 r. Zespół bada dobrze znaną platformę do 
nauki Blackboard, której wszyscy członkowie wnoszą stały wkład w formie 
seminariów internetowych. W drugim okresie realizacji projektu odbyła 
się kolejna letnia szkoła i dwie wspólne kampanie pomiarowe 
zorganizowane w dużej mierze przez samych stypendystów. Spotkania te 
były podsumowaniem programów badawczych i szkoleniowych.
Wydarzenia sieciowe i cotygodniowe e-seminaria stanowią wartościowe 
forum umożliwiające prezentację badań, szczegółowe przedstawienie 
rezultatów i wymianę pomysłów. Wszystkie sesje są dostępne za 
pośrednictwem platformy Blackboard.
W ramach projektu przyczyniono się do podnoszenia świadomości opinii
 publicznej na temat zmiany klimatu i potencjalnych skutków tego 
zjawiska. Tymczasem projekt kieruje uwagę na profesjonalnych 
interesariuszy i potencjalne możliwości kariery dla stypendystów. W 
październiku 2015 r. stypendyści projektu ITARS zaprezentują się podczas
 Światowej Wystawy Technologii Meteorologicznej w Brukseli, ważnym 
miejscu spotkań środowiska przemysłowego i akademickiego 
zainteresowanego dziedziną teledetekcji atmosferycznej. W wydarzeniu 
końcowym przedstawione zostaną działania stypendystów na rzecz 
społeczności naukowej, wytwórców instrumentów meteorologicznych i 
mediów. Na horyzoncie ukazuje nam się nowa epoka obserwacji i wiedzy na 
temat interakcji aerozol–chmury, które przyczynią się do modelowania 
klimatu.














