Lotnictwo stanie się bardziej przyjazne dla środowiska dzięki nowemu narzędziu oprogramowania, które zwiększy wydajność samolotów na każdym etapie cyklu życia, od budowy poprzez użytkowanie aż po wycofanie z eksploatacji.
Dążąc do zwiększania ekologiczności transportu lotniczego, Komisja
Europejska skoncentrowała się na ulepszaniu metodologii oceny cyklu
życia (LCA) i promowaniu ekologicznych zasad projektowania samolotów.
Finansowany ze środków UE projekt BIO_LCA_TOOL (Simplified life cycle
assessment tool) opracował odpowiednie narzędzie wspomagające
projektowanie bardziej ekologicznych płatowców.
Przyjmując za punkt wyjścia wcześniejsze wysiłki konsorcjum Airbus, będącego jednym z dwóch kluczowych partnerów tego przedsięwzięcia, badacze stworzyli dla europejskiego przemysłu lotniczego darmową aplikację z inteligentnym interfejsem. Wykonane prace wpisują się idealnie w założenia inicjatywy ekologicznego projektowania płatowców (EDA — Eco-Design for Airframe), której celem jest ograniczanie zużycia zasobów (energii i surowców) i generowania odpadów (emisji i odpadów produkcyjnych) w całym cyklu życiu samolotu.
Dla osiągnięcia wyznaczonych celów projektu konsorcjum Airbus połączyło siły z firmą BIO Intelligence Service (obecnie BIO by Deloitte), zajmującą się analizami wydajności wykorzystania zasobów i ocenami cyklu życia. Partnerzy dostarczyli elastyczne narzędzie do projektowania ekologicznego wraz ze szczegółowym planem upowszechniania mającym umożliwić wydajne wdrożenie w europejskim przemyśle lotniczym. Stworzona w programie Excel aplikacja LEAF (tooL for Eco-designing AirFrame) przyczyni się do upowszechniania podejść opartych na cyklu życia i jego analizach zgodnie z Europejską Platformą Oceny Cyklu Życia (EPLCA).
Oczekuje się również, że projekt będzie promować innowację w całym sektorze i zachęci projektantów lotniczych do stosowania bardziej zrównoważonych metod. W tym kontekście narzędzie do projektowania ekologicznego sugeruje metody poprawiania jakości produktów i wyników środowiskowych. Będzie ono również wspomagać definiowanie przyszłych standardów i przepisów, promując konkurencyjność europejskiego przemysłu lotniczego. Ulepszone oceny cyklu życia powinny otworzyć czystszą i bardziej ekologiczną przyszłość przed europejskim sektorem lotniczym.