Nauki fizyczne i o środowisku

Nowe narzędzie wspiera wysiłki zmierzające do osiągnięcia celów UE w zakresie różnorodności biologicznej. Uruchomiona niedawno platforma informacyjna umożliwia naukowcom wymianę danych na temat ekosystemów słodkowodnych, przybrzeżnych i morskich.
Badacze odkryli nowatorski sposób diagnozowania pacjentów z gorączką i postępowania w ich przypadku. Jaki? Nowe biomarkery, które potrafią odróżnić infekcję bakteryjną od infekcji wirusowej.
Skoordynowany rozwój infrastruktury elektroenergetycznej łączącej morskie farmy wiatrowe z lądem przyniesie istotne korzyści finansowe i środowiskowe.
W ramach pewnej unijnej inicjatywy uruchomiono online interaktywny zestaw danych o inicjatywach na rzecz zrównoważonej energii w całej Europie. Ta baza danych może pomóc podmiotom kształtującym politykę w obniżeniu emisji gazów cieplarnianych i dekarbonizacji gospodarki.
Użytkownicy smartfonów mogą teraz zbierać ważne dane ze swoich ogrodów, aby przyczynić się do walki ze zmianami klimatu i rozwiązania problemu głodu na naszej planecie.
Projekt z dziedziny technologii energii oceanicznej, w ramach którego planuje się wykorzystanie mocy pływów morskich, doprowadził do wytworzenia energii elektrycznej podczas testów holowania.
Jak naprawdę wyglądają jądra atomowe? Czy znajdujące się w nich protony
i neutrony są rozmieszczone chaotycznie? A może łączą się w klastry alfa,
czyli grudki zbudowane z dwóch protonów i dwóch neutronów? W przypadku
kilku lekkich jąder doświadczalne potwierdzenie indywidualizmu bądź rodzinnej
natury nukleonów będzie teraz łatwiejsze dzięki przewidywaniom przedstawionym
przez fizyków z Krakowa i Kielc.
Nowa metoda recyklingu przekształca odzież w materiały ulegające biodegradacji, dzięki czemu branża mody może stać się bardziej przyjazna dla środowiska.
Aby obniżyć koszty lotów kosmicznych i zmaksymalizować ich szanse na sukces, nieocenione są wszelkie informacje, jakie możemy uzyskać na temat środowiska, w jakim działają rakiety nośne, i najskuteczniejszych sposobów na jego ochronę. Badania w ramach projektu MaMMoTH-Up mają na celu stworzenie modułowego systemu, który mógłby dostarczyć takich informacji.
Nowatorski, w pełni zelektryfikowany prom samochodowy i pasażerski przyczyni się do zmniejszenia emisji z transportu morskiego. Pozwoli też pokonać ograniczenia dotyczące odległości dzięki ukierunkowaniu na połączenia średniego zasięgu.
Naukowcy badają wpływ zmian klimatu na akwakulturę. Dzięki temu hodowcy będą mogli łatwiej zdecydować, jakie gatunki ryb i gdzie mają hodować.
Ważne pomysły dotyczące adaptacji do zmian klimatu nie trafiają na rynek? Nowy portal wypełnia lukę między innowatorami a użytkownikami końcowymi produktów i usług, które zmniejszają zagrożenia związane z klimatem.
Potencjalne zalety rzadziej uprawianych odmian zbóż budzą coraz większe zainteresowanie w związku z upowszechnianiem się zdrowego żywienia.
Badanie ujawnia potencjał pracy z nauczycielami i uczniami w celu zwiększenia świadomości społecznej na temat rozwiązań poważnego globalnego problemu środowiskowego: zaśmiecenia oceanów.
Naukowcy zaobserwowali bardzo duże stężenia cząstek aerozoli na wysokości od 8 do 14 km nad Niziną Amazonki. Odkrycie to może mieć znaczące implikacje dla zmian klimatu.
Naukowcy ustalili, że globalne poziomy mórz mogą rosnąć nawet w przypadku osiągnięcia celów porozumienia paryskiego, i ostrzegają, iż półśrodki i opóźnienia mogą mieć poważne konsekwencje.
Naukowcy zbadali interakcję między tropikalnym Oceanem Indyjskim i atmosferą, aby lepiej poznać czynniki wywołujące zmiany klimatu.
Z uwagi na rosnące globalne zapotrzebowanie na zrównoważone i energooszczędne produkty oraz procesy, w ostatnich latach wzrosło zainteresowanie biosurfaktantami. W ramach nowego badania dokonano przeglądu ich zastosowań w dziedzinie biotechnologii, koncentrując się na mikroorganizmach występujących w środowisku w niskich temperaturach.
Nagłą dywersyfikację zwierząt można wytłumaczyć rewolucją w ich własnej biologii, a nie wzrostem poziomu tlenu na planecie. Jest to nowa hipoteza zespołu badaczy, którzy przedstawili wyniki przeprowadzonego niedawno badania dotyczącego białek występujących w guzach.
Analiza danych satelitarnych z ostatnich 25 lat przynosi ponury obraz globalnego ocieplenia. Poziom mórz rośnie z roku na rok coraz szybciej, a zjawisko to przebiega nawet prędzej, niż prognozowano.
Rolnictwo – ofiara i przyczyna zmiany klimatu. Nowe badanie dowodzi, że odejście od białka zwierzęcego na rzecz roślinnego byłoby pożyteczne zarówno pod względem żywieniowym, jak i środowiskowym.
Naukowcy wyruszają na Antarktykę, aby zbadać tajemniczy morski ekosystem, który pozostawał ukryty pod górą lodową przez ponad 100 000 lat.
Poziomy dwutlenku węgla około 3 mln lat temu były zbliżone do dzisiejszych, a temperatury jeszcze wyższe. Jeżeli znajdujemy ślady tak ważnych zjawisk w przeszłości, czego jeszcze możemy dowiedzieć się o ekstremalnych zmianach klimatycznych?
Ciepłownictwo komunalne oparte na odnawialnych źródłach energii staje się preferowanym rozwiązaniem na rzecz oszczędności energii. Jedno z największych wyzwań polega jednak na przekonaniu właścicieli nieruchomości o długookresowej opłacalności modernizacji budynków celem wdrożenia tego inteligentnego rozwiązania.
Przekształcanie odchodów ludzkich i zwierzęcych z problemu w źródło energii nie jest nowym pomysłem, ponieważ obornik był wykorzystywany jako paliwo już od neolitu. Teraz w ramach pilotażowego projektu pokazano, że psie odchody można wykorzystywać jako paliwo do latarni ulicznych.