W tych rafach koralowych żyje niezliczona liczba organizmów morskich, zagraża im jednak działalność człowieka oraz podnoszenie się poziomów mórz związane ze zmianą klimatu. Dokładniejsze poznanie mechanizmów ekologicznych zachodzących w tropikalnych rafach koralowych pomoże je chronić.
W unijnym projekcie dane satelitarne wykorzystywane są do zarządzania jeziorami oraz wspierania innych europejskich projektów kosmicznych. Uczestnicy projektu będą odbierać, zapisywać i przetwarzać dane z misji Sentinel 2 i 3, opracowali też algorytmy, które pozwolą w pełni zautomatyzować ten proces.
Młodzi badacze odbyli szkolenia teoretyczne i praktyczne dotyczące badań nad azotem w ośrodku Ny-Alesund Artic w norweskim Svalbard.
Finansowany ze środków UE zespół badawczy stworzył efektywny kosztowo solarny system kogeneracyjny, który wychwytuje nadmiar ciepła rozpraszanego przez ogniwa słoneczne i wykorzystuje go do ogrzewania wody.
Podwodny zespół prądotwórczy oraz sposób posadowienia w morskiej toni – rozwiązanie prof. dr. hab. inż. Bolesława Kuźniewskiego z Wydziału Mechanicznego Akademii Morskiej w Szczecinie zostało zaprezentowane w konkursie „Dziennika Gazety Prawnej” Eureka! DGP - Odkrywamy polskie wynalazki.
Nowy hybrydowy system ma przekształcać ciepło pochodzące ze spalania i energii słonecznej na elektryczność, pomagając w ograniczeniu emisji.
Uczeni z UE badali pył mineralny znajdujący się na Elbrusie w południowej Rosji, aby poznać jego właściwości, pochodzenie oraz warunki jego przenoszenia i osadzania. Celem prac było ustalenie, w jaki sposób mineralne aerozole są przenoszone w atmosferze, oraz poznanie ich wpływu na zmianę klimatu.
Zespół naukowców z Wydziału Chemicznego Politechniki Gdańskiej opracował innowacyjną metodę recyklingu krzemu z baterii słonecznych. Technologia jest dużo szybsza i tańsza od stosowanych obecnie na świecie.
Finansowany przez UE projekt przełamał granice dzielące instytuty badawcze zajmujące się chemią atmosferyczną, oferując dostęp do infrastruktury sieciowej większej liczbie badaczy.
Celem nowego badania jest pobudzenie rozwoju przedsiębiorczości rolnej między UE a Indiami za sprawą oczyszczania wody odpływowej i ograniczenia zużycia wody.
Naukowcy prowadzą w całej Europie testy nad pięcioma różnymi metodami uszczelnienia geologicznych instalacji magazynujących odpady radioaktywne.
Małe elektrownie nie są niczym nowym, ale do niedawna były bardzo energochłonne. Uczestnicy projektu finansowanego ze środków UE postanowili zbudować bardziej wydajny i tańszy system mikrogeneracyjny, który zastąpiłby bojlery stosowane przez odbiorców indywidualnych.
Stosowanie wodoru jako nośnika energii wiąże się z ogromnymi oczekiwaniami, ale też niemałymi obawami. Jeden z projektów finansowanych przez UE zajął się kwestiami bezpieczeństwa przy stosowaniu technologii wodorowych.
Badacze wykonali pierwsze kroki na drodze do stworzenia ogniw paliwowych nowej generacji, które będą stabilniejsze i trwalsze od dotychczasowych rozwiązań.
Finansowany przez UE projekt przełamał granice dzielące instytuty badawcze zajmujące się chemią atmosferyczną, oferując dostęp do infrastruktury sieciowej większej liczbie badaczy.
Naukowcy opracowali modele rzek i strumieni, które pozwolą usprawnić zarządzanie i ochronę ekosystemów rzecznych w obszarze Morza Śródziemnego.
Odnawialne źródła energii (RES), jak energia wiatrowa, słoneczna, wodna, geotermalna i biomasa, mogą znacznie zmniejszyć światowe zapotrzebowanie na elektryczność pozyskiwaną w procesie spalania paliw kopalnych. Nowe finansowane przez UE badanie wskazuje sposób na rozszerzenie obecnych sieci, który umożliwi efektywne włączenie RES.
Nowe pokolenie szeroko wykwalifikowanych ekspertów ds. klimatu wkrótce będzie miało szansę zmierzyć się ze skomplikowanymi wyzwaniami klimatologicznymi z różnych perspektyw.
Naukowcy pracują nad systemami bioreaktorów, które umożliwiałyby usuwanie opornych zanieczyszczeń z wody oraz przekształcanie ich w biomasę do produkcji biopaliwa.
Naukowcy opracowują produkty biologiczne umożliwiające wykrywanie, monitorowanie i usuwanie wycieków ropy z wody morskiej w sposób przyjazny dla środowiska.
Jazda rowerem lub rowerem elektrycznym jest średnio 13 razy mniej szkodliwa dla środowiska naturalnego od jazdy samochodem osobowym – wynika z wyliczeń Europejskiej Federacji Cyklistów (ECF). W przypadku rowerów emisja dwutlenku węgla (CO2), biorąc pod uwagę m.in. cały „cykl życiowy” sprzętu, wynosi w przeliczeniu na 1 osobę 21 gramów na każdy pokonany kilometr.
Naukowcy uzyskali nową wiedzę Nat temat źródeł aerozoli węglowych, które intensyfikują skutki zmiany klimatu na Arktyce.
Sposób, w jaki lasy reagują na zmianę klimatu, różni się w zależności od regionu świata. Naukowcy finansowani ze środków UE zbadali, jak zmieniający się klimat wpływa na lasy pierwotne strefy umiarkowanej w południowej części Ameryki Południowej (SSA).
Uczelnia razem ze stocznią w Turcji stworzy łódź wykorzystującą odnawialne źródła energii – z napędem hybrydowym słoneczno-wiatrowo-elektrycznym. Konsorcjum Akademii Morskiej w Szczecinie, Politechniki Warszawskiej i szczecińskiej spółki Autocomp Management otrzymało dofinansowanie w wysokości 1 miliona euro na realizację projektu. Finalny montaż oraz uruchomienie całości i pierwszy rejs odbędą się na Morzu Marmara w 2016 roku.
Nowy model opisu jąder atomowych, przedstawiony przez fizyka z Wydziału Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego, pozwala dokładniej przewidywać właściwości egzotycznych izotopów powstających w wybuchach supernowych oraz tworzących się w kontrolowanych reakcjach zachodzących we wnętrzach nowoczesnych reaktorów nuklearnych.